fredag 20 december 2019

Dagens citat


Den här boken av James Harrison och Mike Hobbs (2013) är mycket bra. Jag köpte den på bokrean 2015 och jag har haft mycket nöje av den. När jag nu läser den igen, så slår det mig att man gärna fortsätter med något som man gillar. Det är ju trevligt när man löser nästan alla problem här. Har man klarat av ett, så vill man se om man klarar av nästa. Och så vidare. Man vill ha vatten på sin kvarn. Jag är barnslig när det gäller detta. Jag vill gärna ha bevis på att jag är mera intelligent än de flesta andra. Och det inbillar jag mig att jag får här.

"Hjärnans storlek och vikt förblir ungefär densamma tills man fyllt 90, förutsatt att den aktiveras. Det finns faktiskt inga skäl att tro att man inte kan hålla hjärnan igång hela livet genom att ge den nya erfarenheter, utmaningar och problem." (s. 25)

"Personer som är över både 80 och 90 kan ha samma minneskapacitet som hälften så gamla personer." (s. 31) 

"(...) utan repetition kommer de flesta bara ihåg omkring 20 procent av ett visst material efter 24 timmar." (s. 33)

"(...) kreativiteten blomstrar allra mest när man använder båda hjärnhalvorna. (...) Vidare har hjärnröntgen visat att båda hjärnhalvorna är lika aktiva under kreativt tänkande." (s. 67)

"Ju större ordförråd du har, desto mer kommer det att stimulera hjärnan (...)" (s. 129)

"Den genomsnittliga läshastigheten för ett språk med latinska bokstäver är 200-220 ord per minut." (s. 136)

Inga kommentarer: