onsdag 30 mars 2022

Typer som svarar

Alla dessa frågesporter på TV... Jag följer dem gärna, bland annat för att se hur pass bra jag själv skulle klara mig. Men de tävlande tycker jag väldigt olika om. En del tävlande vill jag ju bara bli vän med för resten av livet. En del vill jag helst varken se eller höra.

Vissa tävlande frågesportdeltagare är bara väldigt svåra att gilla. Vi har till exempel den falskt blygsamme som vill inbilla oss att h*n nog inte vet - men så vet h*n mycket väl det rätta svaret. Inställsam och självbelåten samtidigt. Usch!

Vi har typen som vill ha allt ljus på sig. Vi har typen som blir förbannad vid en förlust. Vi har typen som vill ge sken av att vara väldigt intelligent, men som knappt kan räkna ut en busenkel multiplikation i huvudet, utan något hjälpmedel. Vi har snobbar, vi har slashasar. Och så vidare.

Om jag favoriserar någon? Jag vill hellre att någon ödmjuk person med självdistans vinner tack vare 
kloka chansningar - än att den som faktiskt vet mest men samtidigt är en charmlös och/eller retfull figur vinner.

Inga kommentarer: