söndag 26 juni 2022

En omläsning


 

Jag läser den här igen. Och jag gör det med nöje. Jag vill inte snabbläsa den - eftersom jag vill njuta av varje fyndig och knivskarp formulering. 

Det är nog inte alla som håller med mig, men jag tycker att Bodil Malmsten var en kolossalt skicklig stilist. 

Därför - några exempel:

"Det visar sig att kurslektyren är en självhjälpsbok 
av värsta sort, skriven - om man kan kalla det så - av den av alla Sveriges självhjälpscoacher som min kompis, och jag, tycker är värst." (s. 399) 

"Det är bara jag i hela Sverige som är ursinnigt rasande och i oavbrutet chocktillstånd.
   Dessutom bär jag på livslångt lagrat raseri, lager på lager av inkapslad vrede, som inte fick nå sitt rätta mål." (s. 403)

"Jag vill vända upp och ner på ägare, chefer och styrelsemedlemmar, överallt där de härjar med sin girighet, jag vill ruska miljonerna ur dem, låsa in dem på långvården och låta dem under plågor falla ifrån." (s. 405)

"Gör det på riktigt eller gör det inte alls." (s. 428)

Jag älskar denna bok!

Inga kommentarer: