söndag 20 november 2022

"Killgissningar"?

Jag återvänder till detta. Jag blir mer och mer skeptisk inför svårighetsgraderingar i sådana här böcker. Är det "random"? Gissar man? Jag ger två exempel på problem som i boken bedöms som "knepiga".



Vad är "knepigt"? Det är väl ganska uppenbart att svaret måste vara 20? Talet i centrumcirkeln skall vara summan av de fyra talen utanför centrumcirkeln.





Här skall man lista ut vilken av klockorna A-E som skall fullborda serien med klockor. Rätt svar är E. Förklaringen i facit lyder: 
"För varje klocka från vänster till höger minskas talet för timma med 1 medan minuttalet ökas med 12. Passerar minuttalet 60 ökas talet för timma med ytterligare 1."   
Ett enklare sätt att förklara hur man kommer fram till det rätta svaret är:
"Gå tillbaka i tid med 48 minuter".

Jag misstänker, att många IQ-test är kvasivetenskapliga. Testkonstruktörerna vet inte exakt hur svår en uppgift är - utan de "skjuter från höften" och tar "mellan tummen och pekfingret" vad de tror är den rätta svårighetsgraden.

Jag vill i alla fall aldrig påstå, att de två exemplen ovan är "knepiga". Förolämpa inte min intelligens.

Inga kommentarer: