onsdag 21 juni 2023

Ett avslutat kapitel

Nu har jag slutat med högläsning i det serviceboende där jag har läst högt i några år - sedan före pandemin. Men jag slutar inte helt med högläsning. Jag vet, att jag är bra på det och jag skall hålla det vid liv.

Låt mig bara nämna två personer som jag tycker är väldigt skickliga i högläsning. Det finns exempel på deras excellenta läsning på YouTube. Och när jag väljer sådana, så tar jag omedelbart bort i beräkningen dem som har stämningsskapande musik i bakgrunden. Bort det!

Nå, den bäste manlige högläsaren i mitt tycke är Liam Neeson. Bättre än Dylan Thomas, Anthony Hopkins, Richard Burton, Michael Caine med flera. När Liam Neeson läser W. B. Yeats`dikt "Easter 1916", så finns det ingen högläsning som är bättre.

Och den bästa kvinnliga högläsaren är enligt mig Helena Bonham Carter. Kolla upp när hon läser dikter av Rumi och Derek Walcott. Bättre än så blir det aldrig. 
 

Inga kommentarer: