söndag 5 maj 2024

Högläsning igen


 
Tidigare idag berömde jag en kvinna för hennes högläsning. Jag gillar att ge beröm när det känns befogat. Hon blev glad för min kommentar.

Och nu tjatar jag: högläsning är en konst. Högläsning kan vara bedrövligt dålig, den kan vara medioker och den kan vara fantastisk. Dålig högläsning utmärks av dålig artikulation, ingen inlevelse, ingen pausering, felaktig betoning och fel tempo. Verkligt bra högläsning kännetecknas av klar och tydlig artikulation, lagom mycket inlevelse (det får inte bli överdrivet "drama!"; det får inte bli sömnpiller), små konstpauser, korrekt betoning och lagom tempo.

Helena Bonham Carter är en av mina favoritskådespelerskor. Hon är också en av mina favoriter när det gäller högläsning. Se etiketten "Högläsning" här i denna blogg, så finner du exempel. Här läser hon en dikt på sitt felfria sätt.

Inga kommentarer: