tisdag 25 december 2018

Ett armband


Jag fick ett sådant här armband i julklapp. Det är något som jag gärna bär. "Suicide zero" är en bra målsättning, även om jag tror att vi aldrig når målet. 

Själv har jag funderat på att begå självmord ett par gånger. Senaste gången var för cirka tre år sedan. Då hade nästan min världsbild rasat och jag såg väldigt mörkt på framtiden. Jag hade en traumatisk upplevelse. En del skulle väl anse, att jag hade mig själv att skylla. Nå, jag tänkte hoppa från en bro eller kasta mig framför ett tåg. Men något stoppade mig. 

En anledning var ett minne. Jag kom ihåg, att biskop Lennart Koskinen en gång i ett TV-program fick frågan av Göran Skytte angående förlåtelse. Skytte frågade - om jag minns rätt - ifall det fanns någonting som absolut inte gick att förlåta. Då svarade Koskinen - om jag minns rätt - att det vore oförlåtligt att begå självmord ifall man har barn. Jag har barn. Alltså begick jag inte självmord.

Jag önskar, att ingen skall behöva fundera på självmord.

Inga kommentarer: