fredag 18 oktober 2019

Tankekorn

Jag är hyfsat intelligent. Det innebär bland annat, att jag lägger märke till saker som går många andra förbi. Det innebär i sin tur, att jag observerar många dumheter i min omgivning - till exempel när jag går promenader med hunden.

Exempel? Folk som inte fattar innebörden i vägmärken - eller bara skiter i dem. Bilister som inte begriper hur man använder blinkers när de skall svänga - eller bara skiter i det. Cyklister och fotgängare som tror att hela omvärlden skall rätta sig efter dem - och att de själva inte har några skyldigheter alls. Folk som är helt uppslukade av sina smartphones och inte bryr sig det minsta om något som pågår runt dem. 

Det finns mycket att bli irriterad över när man är mera intelligent än de flesta andra. Om man påpekar det, så blir man betraktad som en jävla gnällspik. En pinsam stämning infinner sig. För att bli populär skall man väl inte komma med någon negativ kritik om någonting alls. Om du är uppriktig om fel och brister, så kan du vara säker på att någon lättkränkt människa känner sig trakasserad. 

Inga kommentarer: