onsdag 20 november 2019

Dagens citat


När jag läser den här boken kommer jag att tänka på livets orättvisor. Jag menar: en del verkar inte ha någon begåvning eller talang över huvud taget, medan vissa andra förefaller vara mycket begåvade inom olika områden. När jag tänker på Peter Bryngelsson och "Tystnader" (Gidlunds förlag, 2013), så blir det senare bekräftat. Inte nog med att han är en duktig gitarrist - han är även en duktig författare. Han är bra påläst, mycket intelligent och djupsinnig.

Låt mig således citera:

"(...) hjärnan frammanar med hjälp av smak, lukt eller hörsel i huvudsak en visuell föreställning av en företeelse." (s. 27)

"När vi numer ägnar en stor del av vår engagerade tid åt den s.k. fritiden, där vi alltmer vill vara ifred, blir vi mer och mer störda av det sätt andra tillbringar sin fritid på." (s. 47)

"I själva verket är det i den moderna staden förvånande lite ljud som överstiger 70 dB." (s. 64) 

"Jag har aldrig förstått varför man på vissa restauranger eller fester dit unga och hippa människor går för att prata med varandra spelar så vansinnigt hög musik att alla får skrika åt varandra." (ss 72f)

"(...) 1880-talet blev den kanske ljudstarkaste epok som människor upplevt." (s. 74)

"(...) är terapi kanske den enda möjligheten för att få någon att verkligen lyssna. Att betala för en tystnad. En tystnad genom ett avtal jag verkligen har rätt till." (s. 117)

"(...) det mycket speciella med det musikaliska språket är att bara en del efter övning kan 'tala' språket." (s. 216)

"Vårt hörande sträcker sig från 20 upp till 20 000 Hz (...)" (s. 245)

"Hajar känner av minsta vibration i vattnet på kilometeravstånd (...)" (s. 248)

"(...) 1 promille av Sveriges befolkning lever i en närmast helt tyst verklighet. (...) 1700 är så kallat dövblinda (...)" (s. 298)

Inga kommentarer: