lördag 30 november 2019

Snabbspolning

Jag är petig med tiden. Jag känner, att jag inte vill lägga tid på en massa intetsägande saker. Det har med åldrandet att göra. Livet varar inte för evigt. 

Om en bok är tradig, så snabbläser jag den - eller så struntar jag i den. Jag har sällan nuförtiden någon plikt att läsa någonting. 

På ett liknande sätt är jag noga med vilka vänner jag har. Vänner som aldrig ger mig någonting tillbaka - trots att jag ger dem både det ena och det andra - måste jag inte behålla. Jag kan välja bort dem - tills att de vill ha min vänskap igen. 

Tid och energi hör ihop. Energitjuvar skall inte stjäla min tid. Det är den lilla makt jag har. Om någon känner sig kränkt av det, så är det inte mitt problem. Det handlar om att ge och ta, om tjänster och gentjänster. Att bara ge och ge hela tiden utan att få några reaktioner tillbaka är irriterande. 

Inga kommentarer: