måndag 17 februari 2020

Några rader om en bok


Här känns det futtigt att komma med citat. Läs hela boken! Matilda Gustavsson har gjort ett väldigt gediget arbete med "Klubben".

Jag blir upprörd, förbannad, ledsen, irriterad och på andra sätt berörd när jag läser. Jag frågar mig: hur kunde det ske? Hur kunde det gå så långt? Varför stoppade man inte spektaklet långt tidigare? Vad är det för stolpskott som sitter i Svenska Akademien? Vilka var de inkompetenta figurer som lät sig imponeras och duperas av "kulturprofilen"? Hur i all sin da´r kunde hans fru vara så blind?

Formuleringar som dyker upp i min skalle är exempelvis
Elefanten i rummet
Kejsarens nya kläder
De löjliga preciöserna

Jag undrar vilken planet som vissa typer kommer ifrån. Jag frågar mig vilka egna parallella universum de lever i. 

Kort sagt: man tror inte att det är sant. Läs!

Inga kommentarer: