torsdag 6 augusti 2020

Vad är grejen?

Vad är grejen med nakenbad? Det är svårt att förklara för någon som aldrig har provat på det. För mig handlar det om någon timmes total avslappning helt naken bland andra nakna människor. Jag vill känna ljumma vindfläktar mot underlivet, jag vill bli solbränd över hela kroppen - även underlivet. Jag vill ta ett dopp i havet helt naken. 

Här kan du läsa om naturism. Nu vill jag väl inte kalla mig naturist. Det känns så kategoriskt. Jag har bara inte något problem med att visa mig naken inför andra nakna människor. Jag tycker det är helt naturligt. Det känns skönt, helt enkelt.

Och jag har kommit till det stadiet då jag tycker, att alla badstränder borde ha valmöjligheten "Här förväntas du vara naken". Om man inte vill sola eller bada naken, så väljer man en annan del av stranden. Varför skall textilbadare ha tolkningsföreträdet? Varför skall nakenbadare känna sig som en samling skumma typer? Varför skall man skämmas för sin nakna kropp? 

På det nakenbad som jag brukar besöka en handfull gånger varje sommar förekommer inga skamkänslor, vad jag vet. Där är vi alla jämlika. Ingen skall behöva känna sig ful eller tjock eller något annat nedsättande. Ingen gör sexuella inviter mot någon annan. Ingen onanerar. Ingen ger någon annan person orgasm. Inget sådant pågår. Alla är bara nakna och njuter av sol och värme. Och det är så det skall vara. Det skall betraktas som "Inget konstigt med det" att vara naken bland andra nakna människor. 

Inga kommentarer: