lördag 26 december 2020

Time will tell...

Ibland tänker jag, att det nog finns folk som undrar "Vem tror han att han är? Kan ingen plocka ner honom från hans höga hästar? Varför skulle vi bry oss om vad han tycker och tänker?". Och så fortsätter jag att tänka "Tids nog skall de väl begripa att jag har något viktigt att komma med".

Allt jag har bidragit med i Facebook, Twitter och YouTube har sina poänger. Men det viktigaste jag har skapat finns i mina bloggar ("A vadå" och "Du kan lita på mig - tror jag" samt denna) och mina (ännu icke utgivna) haikuer. 

Vad har jag bidragit med? Har jag lämnat avtryck? Har jag gjort någon skillnad? Vad har jag att komma med? Tja, jag var en duktig bibliotekarie som skapade och ansvarade för en av landets mest läsvärda och originella biblioteksbloggar, jag var en duktig konsumentvägledare som skapade och ansvarade för landets första alfabetiska sökordsregister inom kommunal konsumentvägledning, jag har en IQ högt över det normala, jag är höggradigt kreativ, jag är en bra högläsare, jag är en skarpsynt korrekturläsare, jag är hyfsat bra på frågesporter, jag är en flitig webbredaktör och lite till. Har jag ett rikt inre liv? Ja, det kan man påstå.

På vad sätt minns man mig när jag har dött? Någon kan
ske minns mig som en uppblåst skitstövel. Någon kanske minns mig som en snäll och ganska oförarglig figur. Men det jag främst vill bli ihågkommen för är allt jag har skrivit och på andra sätt skapat. Jag vill vara folkbildare och inspiratör. Kreativ altruism ser jag som en ledstjärna i mitt liv. Ibland blir det fel. Ibland blir jag missförstådd och feltolkad - med tråkiga följder. Men jag har aldrig något ont uppsåt. Jag vill alltid väl, men ibland blir det fel. Förlåt mig - om du känner dig kränkt.  

Inga kommentarer: