fredag 20 maj 2022

Över ett par koppar kaffe


 (Bilden är hämtad från Pixabay och sedan beskuren av mig.)

I dag fikade jag med min kanadensiske vän. Vi satt på samma café som vi brukar göra. Vi pratade om film, musik och litteratur - som vi alltid gör. Jag får på köpet övning i engelsk konversation. Han har trots många år i Sverige inte lärt sig svenska. Därför är jag tvingad att prata engelska.

Vi har samma smak i mycket. Vi gillar samma sorts filmer och TV-serier. Det han inte vet om filmhistoria är nog inte värt att veta - så där har han lärt mig ett och annat. När det gäller musik, så är han inte så kunnig om pop/rock. Han har däremot fått mig intresserad av musik som jag tidigare inte kände till. Jag hade exempelvis förutfattade meningar om Mahlers musik. Nu har jag fått ändra mig - och numera anser jag att Mahler var en mycket skicklig kompositör.

Jag hoppas, att vi kan träffas många gånger till för sådana utbyten. De är helt klart berikande. 

Inga kommentarer: