torsdag 12 januari 2023

En smakfull anrättning


 

Nu har en ny säsong med "Sveriges mästerkock" börjat. Jag erkänner: jag gillar serien. Den är på en behaglig nivå. Ingen blir sågad jäms med fotknölarna. Ingen i juryn säger (såvitt jag vet): "Det här var det äckligaste jag någonsin har ätit". Det är inte förnedrings-TV. 

Det blir spännande att följa de tävlande. En del har höga förväntningar på sig själva, en del verkar inte särskilt nyfikna på hur långt de kan gå. En del har en otroligt felaktig uppfattning om sin egen förmåga. Och en del imponerar mycket på mig. Jag har levt i mer än 70 år och jag kan lära mig saker av 
en 25-åring.

Samtidigt kan jag ibland bli förvånad över hur olika personerna i juryn kan bedöma en och samma maträtt. Hur olika smaklökar har de? 

Hur som helst: jag tänker se vartenda avsnitt. Allt blir en studie inte bara i matlagning utan även i de tävlandes reaktioner. Sedan är det också intressant att försöka gissa vilka som kommer att hamna bland de fem bästa. I förra säsongen gissade jag snabbt att en viss person skulle gå långt - och han vann alltihop.

Inga kommentarer: