tisdag 17 januari 2023

Ett mycket sevärt TV-program


 
Bilden är hämtad från Wikipedias sida om hjärnan.

Det här programmet (Din hjärna - Ond eller god?) blev väldigt intressant. Hur kan människan samtidigt vara en ond och en god art? Hur kunde exempelvis förintelsen vara möjlig? Ser hjärnan olika ut hos en "god" människa jämfört med hjärnan hos en "ond" människa? Kan en "vanlig" människa bli en bödel? Sådana frågor finner jag mycket spännande.

Amygdalan antags spela en avgörande roll - den förefaller vara större hos "goda" människor och mindre hos psykopater.

Oxytocin är en annan viktig faktor. Det är inte bara ett "må bra"-hormon. Det kan också bidra till att fjärma en grupp från en annan grupp.

Och här tror jag lite av pudelns kärna finns: grupptryck. "Vi och dom" kan vara grunden till väldig ondska. Det var så Hitler och andra ondskefulla diktatorer byggde sin makt. 

De som avlivade människor i förintelselägren var "helt vanliga" människor - till stor del. Men de måste - enligt mig - ha haft en del psykopatiska drag om de utförde massmord utan att känna något särskilt obehag därvid. En psykopat kan se och uppfatta lidande hos andra människor, men han/hon känner inget medlidande. Se detta. Jag har mycket svårt för att tro att en HSP kan vara psykopat. I min begreppsvärld går det inte ihop. 

Inga kommentarer: