söndag 14 maj 2023

En särskild konstart

 


Nu läser jag denna booklet. För mig är konsten att skriva en bra booklet en särskild konstart. Och här har vi ett mästerverk. Vi drunknar inte i mästerliga booklets. Jag associerar här till de booklets som medföljde "The look of love" ("The Burt Bacharach collection") och "Back to mono" (med låtar av Phil Spector). 

Det är lätt att påstå, att det blir "information overload" och att 
texterna bara riktar sig till redan frälsta - ja, "nördar" rent av. Då är jag väl en nörd, då. Jag blir fascinerad av sådana texter. Just denna booklet om inspelningar som gjordes vid tiden för "Shot of Love", "Infidels" och "Empire Burlesque" är makalöst bra skriven. Den är ett stilistiskt mästerverk. Författaren heter Daniel Love. Om jag har fattat det rätt, så skriver han för tidskriften Uncut. 

Inga kommentarer: