tisdag 3 juli 2018

Korrelationen mellan två begrepp


Det här är mycket intressant och viktigt. Jag förmodade tidigt (innan den här filmen spelades in) att HSP:are är överrepresenterade bland högintelligenta personer. Här får jag mina aningar på sätt och vis bekräftade i vetenskap. 

Om man hävdar, att 5 % av alla barn är särbegåvade, så måste det betyda att "särbegåvad" inte är det samma som att ha en IQ över 130. En så hög IQ har bara 2 % av befolkningen - enligt Mensa. 

Enligt Elaine Aron har 15-20 % av befolkningen karaktärsdraget HSP. Det säger sig då självt, att alla som har HSP inte också kan vara medlemmar i Mensa. Men det visar sig, att 75 % av de barn som enligt ovanstående gränsdragning är särbegåvade också är HSP. 

Det som slog mig som tydligast när jag jämförde hög IQ med högkänslighet var förmågan att se små skillnader i detaljer. Om högintelligenta personer vore som "vanliga" människor, så skulle inte så många av dem vara HSP. Skiljer sig barn och vuxna åt så mycket när det gäller högkänslighet? Skulle vuxna "särbegåvade" inte vara lika högkänsliga som barn med "särbegåvning"? Det återstår att utforska, men jag vet vad jag tror. Man kan ju låta medlemmar i Mensa göra Ilse Sands HSP-test, så får vi se hur korrelationen blir...

Inga kommentarer: