tisdag 21 april 2020

Några rader om "läget"

Man frågar ju ibland "Hur är läget?". I dessa dagar med covid-19 kan den frågan bli extra känslig. Jag har kommit upp i en sådan ålder att jag nästan tillhör riskgruppen 70+. 

Men när man är i min ålder och pensionär, så är livet ungefär som vanligt. Jag brukade redan innan covid-19 försöka undvika stora folkmassor. Det mesta av tiden tillbringar jag hemma. När jag inte är hemma gör jag exempelvis nödvändiga inköp, går en runda med hunden, promenerar ensam eller joggar ensam. Jag försöker minimera risken att bli smittad eller att smitta någon. Jag kan ju bära på viruset utan att själv veta om det.

På sätt och vis lever jag alltså mitt pensionärsliv nästan som vanligt. Pengar trillar in hur eller hur. Jag tittar på TV och  DVD-filmer, läser, "surfar" et cetera. Mycket är sig likt. 

Nu har jag märkt att en del nonchalanta människor inte verkar bry sig om rekommendationer från myndigheterna. De kanske tänker: "Jag tillhör ju ingen riskgrupp, så det är lugnt.". Jaha? Men Adam Alsing tillhörde mig veterligt ingen riskgrupp. Han dog ändå på grund av covid-19.

Inga kommentarer: