torsdag 28 maj 2020

En stark lag

Jantelagen är en stark lag. Jag vet. Det har funnits många tillfällen i mitt liv då jag har blivit tillplattad av personer som inte gillat mig. Jag såg skadeglädjen i deras ögon när de tryckte ner mig.

Men jag låter inte sådant knäcka mig. Jag fortsätter. Jag vet mitt värde. Jag vet att jag är grymt bra på vissa saker. 

Jag menar, att jag sysslar med kreativ altruism. Denna blogg, exempelvis, driver jag inte för att ge mitt ego en tripp. Jag hoppas kunna göra positiv skillnad för mina medmänniskor. Jag vill göra skillnad och jag hoppas kunna göra det - om inte här så på andra sätt.

Man skall inte kunna säga på min begravning att mitt liv inte gjorde någon skillnad. Tanken om en räkenskapens dag är inte helt stollig. Det är nyttigt att fundera över vad man har åstadkommit med sitt liv. Hur ser facit ut?

Jag har till exempel väldigt svårt för att förstå människor som är med i Facebook, Instagram, Twitter och YouTube utan att bidraga med något intressant. De bara kollar vad andra gör i sociala medier, men de ger ingenting väsentligt tillbaka. (Bilder från fester och pubkvällar... Ge mig styrka och tålamod!) Varför är de med i sociala medier? De känns nästan som parasiter. 

Inga kommentarer: