lördag 23 maj 2020

Några bagatellartade i-landsproblem

Det finns mycket jag kan bli irriterad över. Det kanske är något som ingår i att vara HSP. Jag lägger märke till saker som andra inte alls verkar vara uppmärksamma på. Och jag kan undra: "Hur tänkte man här? Tänkte man inte alls?".

Exempel? Jo: i källaren finns flera små rum. Till varje rum finns en dörr. Varje gång jag skall använda tvättstugan ser jag om dörrarna är stängda eller inte. Ifall de inte är stängda, så ser jag genast till att stänga dem. Varför? För att minska brandrisken. Eld älskar syre. Om man begränsar tillgången till syre, så ger man elden mindre chans att sprida sig. Detta insåg redan "Anne på Grönkulla". Det borde vuxna människor begripa.

En annan sak apropå tvättstugan: Jag menar, att det finns ett sätt att "arrangera" torkrummet som är bättre än andra sätt. En anordning för att torka strumpor i bör inte placeras på en särskild plats - ty då är den i vägen. Det händer dock ofta att den anordningen är placerad på sämsta tänkbara plats - och jag får rätta till det. En annan sak gäller stolen i torkrummet. Det finns en plats där den passar bättre än på alla andra platser. Jag ser till att placera den där.

Det finns stunder då jag tänker: "Måste jag förklara allting?".

Inga kommentarer: