Jag kommer att ha anledning till att återkomma med flera citat ur den här eminenta boken. Just nu får det räcka med två citat.
"Försöksledaren kan läsa upp en rad tal eller bokstäver, och be dig återge dem i omvänd ordning, eller sorterade i storleks- eller bokstavsordning. Du kan också få göra enkla matematiska uträkningar i huvudet. Du kan få höra en kort berättelse och svara på frågor om vad som hände i den. Därefter kan psykologen testa din allmänbildning och din ordförståelse, och även till exempel be dig skriva ned så många ord som börjar på bokstaven T du kan komma på på en minut. Din snabbhet och koncentrationsförmåga testas med enkla uppgifter som ska lösas så snabbt som möjligt, till exempel Kryssa över alla jämna tal i följden 1 5 3 2 7 5 9 4 8 1 6 2 9 7 7 3 5 ... Du kan också bli placerad framför en rad av lysdioder, med uppgiften att så fort du kan sätta fingret på den som börjar lysa, för att testa din reaktionshastighet. Efter det kan du få frågor om berättelsen du hörde tidigare, för att försöksledaren ska se hur mycket du kommer ihåg efter att hjärnan har varit upptagen med annat. Till sist kan hon testa din spatiala förmåga genom att visa dig bilder på tredimensionella figurer och be dig tänka ut hur de skulle se ut om du roterar dem 180 grader.
Varje deltest mäter uppenbarligen olika färdigheter, men utifrån alla delresultat kan testpsykologen räkna fram din IQ." (s. 38)
"Det finns två processer som är viktiga för den flytande intelligensen, menar de [Zach Shipstead och hans medarbetare - min anm.]: förmågan att bevara information och förmågan att göra sig av med information - underhåll och rensning, att hålla fast vid saker och att frigöra utrymme. (...)
Den första processen är att medvetet underhålla och bevara. När vi fokuserar vår uppmärksamhet minskar risken för att vi missar eller förlorar relevant information när vi blir störda av annat.
Den andra är att medvetet rensa och städa. Att göra sig av med eller bortse från ovidkommande information minskar risken för att vi stirrar oss blinda på saker som är irrelevanta eller inte längre viktiga." (s. 51)
När det gäller det första citatet ovan vill jag protestera mot testet angående allmänbildning. Jag menar, att det inte behöver hänga ihop med IQ. Enligt min mening kan man vara svag i allmänbildning men ändå mycket intelligent. Men det positiva med detta är att man testar flera olika saker. Så är det med Illustrerad vetenskaps IQ-test. Så är det inte, menar jag, med Mensas dito.
När det gäller det andra citatet ovan kan jag bara instämma. Det gäller att fokusera på det som är viktigt och samtidigt bortse från irrelevant och redundant information.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar