torsdag 7 januari 2021

Apropå en dokumentärfilm

Dokumentärfilmen om Ulf Lundell som nyss gick på TV - i två delar - var intressant. Allt var inte gammal skåpmat. En del var nytt. Men man kan undra varför vissa kändisar intervjuades och varför vissa andra kändisar inte blev intervjuade.  

Hur som helst - man kan inte förneka att Lundell har varit oerhört produktiv. Vilken annan singer/songwriter har gett ut så många böcker (och haft sina målningar utställda)? Inte Paul Simon, inte Bob Dylan, inte Leonard Cohen, inte Neil Young, inte Bruce Springsteen, inte Tom Waits, inte Van Morrison et cetera.

Lundell är helt unik i sin imponerande produktivitet. Men det får man väl inte påpeka i detta mellanmjölkens land. Jag tänker så här: om Strindberg hade levt nu, så hade han kanske varit Lundell.

Frågan om friheten och ensamheten dök upp. Kreativitet kräver ofta frihet och ensamhet. Den som icke är ensam är icke fri, skulle man kunna säga. Man skulle också kunna säga, att ständig oönskad samvaro med andra människor är helvetet på Jorden. Att vara i sammanhang med andra människor kan definitivt strypa friheten. Men att leva i "splendid isolation" är inte helt "splendid" eller idealiskt. Varje människa är på något sätt beroende av andra människor. Att leva helt ensam på en öde ö och vara tvingad till att själv döda djur för att få något att äta - det är en ensamhet utan frihet. Ensamhet med frihet förutsätter andra människor och deras skapelser. 

Men kreativitet förutsätter inte andra människor. Man kan vara kreativ i sin ensamhet. Och det är det som Lundell oftast är. Men ibland är han kreativ i sällskap med andra människor - som när han har konserter med andra musiker. Och det finns förvisso grupper som är högkreativa så länge de är grupper. När gruppmedlemmarna gör solokarriärer kan de bli fiaskon. 

Man kan påstå, att Lundells kreativitet tar sig tre uttryck: hans författarskap, hans musicerande och hans målningar.  Det är mycket möjligt att de tre befruktar varandra. 

På ett liknande sätt - utan andra jämförelser - vill jag se mig själv sitta på dessa tre stolar: mitt skrivande (här och på andra ställen), mitt fotograferande (i Instagram) och mina inspelningar på YouTube. Jag måste vara kreativ för att känna mig levande.

Inga kommentarer: