onsdag 29 september 2021

Ett levande problem


 
En intressant dialog mellan två klyftiga personer. Vi hamnar ofta inför den frågan: Om Gud finns och är god och allsmäktig - varför finns då all denna ondska? 

Jag kan inte se, att Peterson "knockar" Fry här. Jag tycker snarare, att det blir oavgjort. I en längre version av detta samtal tycker jag, att de spårar ur och inte längre håller sig till ämnet. (Piaget är ett sidospår, som jag ser det.) Det är ju inte konstigt. Frågan är en av de mest komplicerade vi kan ställas inför. Om Gud inte finns, så kan vi tänka att allting är tillåtet. Men då säger vissa humanister (inte i betydelsen icke-naturvetare utan snarare i betydelsen ateister) att vi människor kan hålla ordning på och skapa regler för varandra utan någon gud. 

Problemet här är nog att vi aldrig får se något facit. Vi kan inte med säkerhet påstå, att den troende har rätt eller att ateisten har rätt.

Men jag tror utan att veta. Jag tror också, att ondskan finns samtidigt och vid sidan av det goda. Vi människor har sedan vår fria vilja att välja sida. Men vi bör välja rätt. 

Inga kommentarer: