måndag 11 april 2022

En film om Lena Nyman


 

Nu har jag via SVT Play sett den här dokumentärfilmen om Lena Nyman. Det blev ett gripande porträtt. Jag fick veta saker som jag inte redan visste om denna mångbottnade människa. (Att Ingmar Bergman under inspelningen av "Höstsonaten" kallade henne ett geni var en nyhet för mig.) Men en del frågetecken kvarstår. 

Den här recensionen kan jag hålla med om. Det fattas något. Jag tänker bland annat på hennes röst. Hon var ingen dålig sångerska. Hon kunde ha blivit en väldigt bra ljudboksinläsare. Och ganska rörande är ju, att hon egentligen bara älskade en enda man - timmerflottaren. Den kärleken hade jag velat veta mera om.

Och... Om man nu försöker ge en så heltäckande bild av Lena Nyman som möjligt - hur kan man då bland annat förbigå att hon var gift med Rune Andersson och spelade in en LP med honom?

Inga kommentarer: