måndag 22 augusti 2022

En gubbes skriverier

 


Jag lånade Ulf Lundells "Vardagar 7" från biblioteket. Just när jag hade kommit en bra bit in i boken och börjat gilla den på riktigt, så var det dags att lämna tillbaka den. Förkortad lånetid eftersom många har reserverat den. Suck. 

Först tänkte jag: "Det här är ett hastverk. Ingen annan än Ulf Lundell skulle kunna komma undan med sådant slarv. Här finns ingen disposition, ingen struktur. Han skriver bara vad som faller honom in utan att efteråt gå in och redigera. Hade boken skrivits av någon annan, så hade förlaget vägrat ge ut den."

Men så småningom började jag uppskatta hans stil. Det är på ett märkligt sätt charmigt med dessa dagboksanteckningar. Och jag är ju så löjligt överens med honom om mycket! 

Han skriver på "lundellska". Och jag föredrar det framför "ranelidska". Flytet...

Inga kommentarer: