söndag 21 augusti 2022

Ett besök

 


Vi flydde fältet och körde söderut. Så småningom hamnade vi i Köpenhamn. Där checkade vi in på ett hotell och promenerade sedan på Ströget. Jag åt först på eftermiddagen smörrebröd och senare på kvällen pizza.

Nästa dag körde vi till Louisiana Museum of Modern Art, där jag tog bilden ovan. "Louisiana" är alltid  värt ett besök, oavsett vad som ställs ut. Det är en fantastisk miljö att vistas i. Den här dagen var det ovanligt många besökare. Det berodde troligen på litteraturträffarna som ägde rum där då. Och jag kan tycka, att man ibland lägger ribban alltför högt. Man vill för mycket. Om man skall ta till sig hela utbudet på ett lite djupare plan, så krävs det att man vistas där minst en heldag. Annars blir det "snuttifieringar". 

Men detta med storstäder... Jag kan inte låta bli att tänka, att de är inte skapade för människor. Storstäder är monster. Jag vantrivs i trängsel och folksamlingar. Det kan vara trevligt att vistas i en storstad om en upplevelse jag är ute efter bara kan upplevas i den storstaden. Men det är alltid skönt att komma bort från storstaden. Det är min åsikt. Det är kanske inte så konstigt om man är HSP och INTJ. 

Inga kommentarer: