onsdag 25 oktober 2023

The never ending story?


 
I dagar som dessa kan man fråga sig: Vem i hela världen kan man lita på? Jag tror, att mannen i den här videon vet vad han pratar om. Gör det någon skillnad? Tyvärr inte, tror jag. Jag hyser inget hopp när det gäller konflikten Israel-Palestina. Jag ser ingen lösning på problemet. Jag ser bara hämnd, hämnd, hämnd och åter hämnd. 

Hamas´ attacker mot Israel tidigare i oktober var fruktansvärda. Israel måste ha rätt att försvara sig. Men inte till vilket pris som helst. Så brukar det bli när Netanyahu bestämmer. Han vill hämnas tio gånger värre. Risken är att det får konsekvenser som han inte ens i sin vildaste fantasi kan föreställa sig. Just nu - denna dag - är det inte självklart att stödja Israel. Det finns ingen rim och reson i den här konflikten. "Krigets första offer är sanningen", brukar man väl säga. Det är nog sant; och kanske är det särskilt sant nu. Man skyller på varandra och beskyller varandra för att ljuga.

Är detta början på tredje världskriget? Kanske. Så pessimistisk är jag.

Inga kommentarer: