onsdag 6 juni 2018

Ett diskutabelt citat

I Eugene Raudsepps mycket intressanta bok "Kreativitetsboken" (Trevi, 1983) står det på sidan 66:
"Att leva kreativt innebär att man gör det intensiva engagemanget till ett konstant tillstånd."

Det fanns en lång tid då jag tyckte att den formuleringen var smått genial. Men nu tycker jag annorlunda. Nu tycker jag snarare, att den beskrivningen stämmer bra in på HSP och/eller hög IQ. Personer som är högsensitiva tenderar att vara starkt engagerade i olika saker. Likaså är högintelligenta personer ofta starkt engagerade i det de gillar. Men att vara höggradigt kreativ är något annat. Det kräver visserligen engagemang, men bara för att man är engagerad är man inte nödvändigtvis kreativ. För att kunna kallas kreativ måste man "leverera", man måste komma med många nya, intressanta, nyttiga, goda och gärna snygga, eleganta ideer. Om man inte gör det, så är man inte särskilt kreativ. Och då kvittar det om man är engagerad eller ej. Frambringar du inga kreativa resultat, så är du inte kreativ.

Så tänker jag. Men med detta skrivet måste jag nog förtydliga mig. Ingen skall tro, att jag sätter likhetstecken mellan att vara högsensitiv och att vara högintelligent. Med högsensitiv menar jag HSP. Med högintelligent menar jag att ha en tillförlitligt uppmätt IQ på minst 131. Man räknar med att 15-20 % av befolkningen är HSP, medan 2 % av befolkningen har en IQ över 130. Det säger sig då självt, att alla som är HSP inte kan ha en IQ över 130. Däremot tror jag - utan något vetenskapligt bevis - att det bland "mensaner" finns mer än 15-20 % som är HSP.


Gemensamt för båda grupperna tror jag är engagemanget, nyfikenheten och viljan att lära sig nya saker. Jag tror absolut inte att de är intellektuellt lata - som någon sorts mentala zombies. De har ambitioner, de vill något. 

Vidare: klokskap och visdom hör i min värld nära ihop med hängivenhet och distans eller entusiasm och skepticism. Det gäller att veta vad som är lönt att bli hängiven åt och entusiastisk över - till skillnad från vad man bör vara distanserad och skeptisk inför.

Inga kommentarer: