torsdag 14 juni 2018

Löjeväckande tidsvinst

Ibland ler jag i smyg åt vissa "smarta" typer som tror att de är mycket viktigare än vad de egentligen är. Här syftar jag särskilt på alla de figurer som visar "smarta" tips på hur man kan tjäna lite tid på olika saker. Alla känner väl till tricket med att finhacka lök så snabbt som möjligt. Alla beundrar snabbheten. Men vad är vitsen med den snabbheten? Ofta blir det ju slarvigt och fel - "fort men fel". Vad skall man använda den tiden man har tjänat till? Vad är så viktigt att hinna fram till?

Ett annat exempel: fartdårar som kör med full fart fram till det röda stoppljuset och tvärbromsar. Hur tänker de? "Jag måste snabba mig fram så att jag kan stå stilla framför rött ljus. Då kan jag tjäna fem sekunder."? Och vad skall de använda de fem sekunderna till? Kan det inte vänta tills att de  står stilla och har stängt av motorn?

Eller ta exemplet med alla som har öronsnäckor så att man kan nå dem per telefon dygnet runt - var de än är och vad de än sysslar med. Är de verkligen så oerhört oumbärliga? Går världen under om de inte är kontaktbara "24/7"?

Inga kommentarer: