söndag 12 augusti 2018

En bok om förlåtelse


En mycket sympatisk, klok och läsvärd bok (Libris förlag, 2015). Låt mig citera:

"Det finns inga onda eller dåliga människor, och ingen människa bör dömas utifrån sina värsta handlingar. (...) är ingen mördare - hon är en människa som genom sina handlingar dödade en annan människa. Ingen människa är en brottsling, en lögnare, en svikare eller ett monster. Vi är ömtåliga, ofullkomliga människor som kan ljuga eller stjäla eller svika. Vi är ömtåliga och ofullkomliga människor som förbryter oss mot varandra. När vi gör sådana saker betyder det inte att vi egentligen är monster utan att vi har tappat bort vår godhet." (ss 209f)

"Vi kan inte läka om vi isolerar oss. Det är genom gemenskap med andra som vi utvecklar medkänsla med andra och med oss själva." (s. 220)

Nu vill jag be alla som jag har behandlat illa om förlåtelse. Och om någon vill att jag skall förlåta någon för något, så skall jag försöka göra det.

Inga kommentarer: