lördag 4 augusti 2018

Två ytterligheter

Väldigt grovt räknat finns det två olika sorters människor. 

Den ena sorten har ett brett perspektiv när det gäller medmänniskor. Denna sortens människor engagerar sig ideellt i att "förbättra världen". Man jobbar i föreningar för att till  exempel hjälpa andra människor i nöd. Det kan gälla föreningar som Rädda Barnen, Röda Korset, Lutherhjälpen och Amnesty International. Man kan också engagera sig för Greenpeace, Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen med flera. Altruism framför egoism.

Den andra sorten undviker så gott som alla föreningar. Man jobbar inte ideellt för någon sammanslutning alls. Man skänker nästan aldrig pengar till något välgörande ändamål. Man engagerar sig bara för sina "nära och kära". Man verkar i en liten och trång krets. Egoism framför altruism.

Jag har väldigt svårt för att förstå mig på den här nämnda andra sorten. I min värld är det så egoistiskt och trångsynt. Själv har jag engagerat mig i alla ovannämnda föreningar och organisationer - med flera - och jag har skänkt pengar till dem alla. För mig handlar det om medmänsklighet. Vi är beroende av varandra och bör hjälpa varandra. "Ingen människa är en ö" kan betraktas som en floskel, men den är i så fall en klok floskel. 

Inga kommentarer: