torsdag 2 augusti 2018

Två typer som ibland är förenade

Jag har svårt för människor som drar förhastade slutsatser och är snabba till att döma. Nu tänker jag framför allt på två typer. De kan förekomma var för sig, men ibland finns karaktärsdragen förenade i en och samma individ.

a) Folk som vill framstå som "världsvana" och "coola" när de i själva verket snarare är slöa, slappa, lata, loja och likgiltiga. De visar aldrig någon förvåning och blir aldrig imponerade av någonting. Vi andra skall tro, att de redan har varit med om och upplevt allting. Exempel: om jag står fascinerad och tittar länge och nyfiket på någonting, så kan de tro att jag är som "kusinen från landet" och inte har "varit med om" så mycket. Egentligen är jag väldigt intresserad och tankfull, men det begriper inte denna människotyp.

b) Folk som bara ser ett enda möjligt alternativ när det egentligen finns flera alternativ som är lika rimliga och lika bra. De är ofta intoleranta och kanske till och med fascistoida. De föraktar människor som inte ser "den enda möjliga lösningen". Andra människor kan tänka, att det finns flera olika relevanta lösningar på ett problem - men de här människorna går omkring i livet med den självgoda självtillräcklighetens skygglappar. De är övertygade om att alltid ha rätt. De är egentligen andefattiga och trångsynta.

Inga kommentarer: