torsdag 6 maj 2021

Elementärt

Nu blir det elementärt - ja, nästan banalt och trivialt. Men ibland måste man påminna om självklara saker.  

Kung Gustaf VI Adolf hade valspråket "Plikten framför allt". När jag var ung tyckte jag att det var fjantigt och knastertorrt. Nu tycker jag, att det är klokt. Man kan inte låta trams, nonsens, tidsfördriv och nöjen prioriteras högre än sådant som måste göras. 

En annan sak som tangerar detta är "låt oss nu odla vår trädgård" - ur slutet av Voltaires "Candide". Vad jag tänker på när jag läser det citatet är att man måste "sköta underhållet". Saker och ting måste förvaltas. Ingenting sköter sig självt. Om man inte sköter underhållet, så kikar förfallet fram runt hörnet. Disk som inte diskas, sopor som inte slängs - och annat kravlöst "låt gå" - är "highway to hell".

Därför är "Carpe diem" och mindfulness - eller "medveten närvaro i nuet" - inte så självklart saliggörande som många tycks tro. Om vi bara lever i nuet, "griper dagen" och tittar på våra navlar, så är vi naiva. 

För ett par år sedan gick jag i samtalsterapi hos en person som nog inte var riktigt "byxad" för sitt jobb. (Han visste till exempel inte vad HSP är!) Hans universallösning på alla problem verkade vara mindfulness. Men jag menar, att mindfulness kan vara ett sätt att skjuta problem "under mattan". Om det till exempel är problem med uselt ledarskap på en arbetsplats, så är det väldigt dumt att "ordinera" mindfulness åt personalen. 

Inga kommentarer: