söndag 7 februari 2021

En stjärnas minnen



I mina ögon är hon en stjärna. Hon är ju världsberömd. Efter att ha läst Jan Humboldts intervjubok om henne tycker jag mig se en själsfrände i henne. Jag tycker mycket om henne. Hon har så att säga båda fötterna på jorden och har inga divalater. Jag finner henne utomordentligt trevlig. Men man får akta sig för att reta henne. Hon tar ingen skit.

Om jag jämför den här boken (från 2005) med andra biografier byggda på intervjuer, så hamnar Quincy Tropes bok om Miles Davis och James Fox bok om Keith Richards i en högre division. Jan Humboldt verkar ha spelat in alla samtal och sedan skrivit upp dialogerna nästan rakt av. Det kräver inte lika mycket av författaren. 

Nå, här avslöjas både det ena och det andra. Harriet Andersson har råkat ut för trevliga och mindre trevliga regissörer och kollegor. Några har varit skitstövlar. 

Då är det rörande att läsa hennes "betyg" på Jörn Donner. De gick isär, men vänskapen höll i sig. Jag blir alltid fascinerad av sådant. Att gå skilda vägar men att behålla kontakten - det är fint i min bok.

Inga kommentarer: