söndag 20 juni 2021

En alldeles särskild dag

 


Den 20 juni 1966 kom detta album ut. Det är häpnadsväckande på olika sätt. Det var det första dubbelalbumet inom pop och rock. En vecka senare skulle Mothers of Invention komma ut med dubbelalbumet "Freak out!".

"Blonde on Blonde" spelades mestadels in innan Bob hade fyllt 25 år. Enligt svenska Wikipedia var albumet helt färdiginspelat den 10 mars 1966 - alltså innan hans födelsedag. Det gör det till ett av de mest brådmogna album som någonsin har gjorts. 

I min värld är detta det bästa dubbelalbum som har skapats inom pop/rock. Alla låtar, alla texter... Jag skulle kunna skriva en C-uppsats om detta, men jag hänvisar till tidigare poster jag har skrivit om Bob. Jag blev som förhäxad när jag hörde albumet första gången. Jag är fortfarande helt tagen.

Inga kommentarer: