söndag 6 juni 2021

En mycket viktig dag

Jag tror, att om detta inte hade hänt, så hade kriget slutat med Hitlers seger. Det är omöjligt att veta, men så tror jag. 

Ondskan måste bekämpas. Och att Hitler representerade ondskan måste vi vara överens om. Att se utrotandet av alla judar som "den slutgiltiga lösningen" är ondska och galenskap. 

Hitler hade storhetsvansinne och ansåg sig ha rätt att göra som han gjorde.

Om inte Churchill hade funnits, så tror jag att Hitler hade vunnit hela kriget. Jag vet - det är en kontrafaktisk villkorssats och jag hatar kontrafaktiska villkorssatser. Men Churchill hade en oerhörd betydelse. I min begreppsvärld var han definitivt en av de personer som ändrade historien.

Men... Dagen D kunde - enligt någon källa som jag nu har glömt - ha slutat i ett katastrofalt nederlag. Det tyska motståndet var värre än väntat.

Nå, så småningom fick ju tyskarna ge upp - och resten vet vi. 

Inga kommentarer: