fredag 4 juni 2021

Teknik och jag går inte alltid bra ihop

I dag var jag nog nära ett nervöst sammanbrott. Problem: jag fick meddelande i mobiltelefonen att en app måste uppdateras. Sedan gick jag genom skärselden.

Jag tog för givet, att det var appen för mitt mobila bank-ID som måste uppdateras. Så tolkade jag det. (Om något kan missförstås, så kommer det att missförstås.) Nå, vad gör man då? Man tar kontakt med sin bank. Telefonkö i en halvtimme. Beskriva sitt ärende. Använda bankdosa och försöka logga in med bankomatkortet. Fel koder. Förslag från kundtjänst: gå till bankomat och begär saldobesked. Sedan bör man kunna logga in igen med bankdosan och kortet. 

Fungerar inte. Ny telefonkö i en halvtimme. Samma svar: försök igen med bankomat. 

Fungerar inte. Jag är nästan beredd att begå harakiri. Får svar från kundtjänst efter ytterligare en halvtimme i telefonkö: jag måste försöka uppdatera appen för mitt mobila bank-ID via Google Play Butik. Försöker.

Fungerar inte. Nu är sammanbrottet nära.

Loggar in med mobiltelefonen i en annan app med hjälp av mobilt bank-ID. Det är alltså inte fel på mitt mobila bank-ID? Vad är då felet? 

Efter ett tag trillar polletten ner i mig. Det var aldrig fel på mitt mobila bank-ID! Det kanske var appen för min bank som måste uppdateras? In i Google Play Butik och kolla mina installerade appar. Hittar appen för min bank och väljer att uppdatera den appen. 

Problemet löst! Hallelujah! 

Problemet skulle förmodligen inte ha uppstått ifall det från första början hade framgått klart och tydligt att det var just den appen som måste uppdateras. 

Två lärdomar:
1) jag skall inte ta någonting för givet (Jag måste fråga mig: kan de mena någonting annat?)
2) information kan ofta vara otillräckligt tydlig (Det kan vara ett helvete att försöka förklara någonting så att det absolut inte kan bli missförstått.)

Inga kommentarer: