söndag 12 november 2023

En tidsresa



Nu har jag sett två avsnitt av "
Historien om Sverige". Den har redan fått negativ kritik för olika saker. En kritiker menade till exempel att den verkar rikta sig till mellanstadieelever. En dum kritik. 

Någon/några har retat sig på att TV-seriens guide (en skådespelare - varför?), som rör sig helt obehindrat mellan alla tider, ser ut att le hela tiden. Jag instämmer. Det är väldigt retfullt. Kunde man inte ha valt en annan person med ett allvarligare utseende? 

Ingen verkar störa sig på det som stör mig allra mest: musiken. Jag hatar sådan påklistrad och stämningsskapande musik. Den skriker: "Känn nu så här!" Denna skräck för tystnad! Förbannade John Williams och Hans Zimmer! De har fått så många efterapare att jag nästan spyr. Musiken i den här TV-serien får mig att tänka på så kallad hissmusik - och det är inget bra betyg.

Inga kommentarer: