lördag 25 november 2023

Som en rakkniv



Jag tycker, att flera borde känna till begreppet "Ockhams rakkniv" och använda sig av det. Att inte krångla till saker i onödan är bra. Bort med allt som inte har med saken att göra. Bort med allt irrelevant. Bort med redundant information. "Bort det", som Paulus skrev. 

Det finns så många människor som svamlar och pratar i nattmössan. De kan använda 500 ord för att förklara något som kan förklaras med 50 ord. Och många gör flera saker samtidigt i tron att de då verkar vara smarta. Men "multitasking" har visat sig vara ganska korkat att ägna sig åt. Bättre att göra en sak i taget. Fokusera! Var inte splittrad!

Jag är HSP och ljudkänslig. Jag hatar töntig TV-reklam och tar bort ljudet. Jag står inte ut med dumt prat och töntig musik. Jag hatar också ljudet av glas som skramlar mot varandra. Samtidigt har jag svårt för att uppfatta vad som sägs när människor slarvar med artikulationen. 

Bort det! Var tydlig! 

Inga kommentarer: