måndag 8 januari 2024

Två engelskspråkiga TV-serier (+1)


I kväll blev det två avsnitt ur två olika TV-serier. Vi såg ett avsnitt ur "I vår herres hage" och ett avsnitt ur "Doktorn kan komma"
 
Att engelska TV-serier kan hålla hög klass vet vi sedan länge. Att australiensiska dito också kan vara väldigt bra har vi fått lära oss. Tag som exempel "Hemma igen". Enligt min ringa mening är den en av de bästa TV-serier som någonsin har visats - alla kategorier.

Men för att återgå till kvällens två avsnitt: i det första fallet handlar det om veterinärer som hjälper djur, i det andra fallet gäller det sjukvårdspersonal som hjälper människor. Två yrken som handlar om att göra gott och minska lidande. Jag är inte kompetent att bedöma ifall veterinärerna och vårdpersonalen ställer korrekta diagnoser och ger bästa möjliga behandlingar. Men det hela känns trovärdigt för mig och jag gillar båda serierna. Okay, det kan bli lite väl många närbilder på sår och blod i "Doktorn kan komma" - och då tänker jag att jag aldrig i livet skulle kunna bli en bra sjukvårdare. 

Inga kommentarer: