fredag 26 april 2024

Avkragad


 
Nu har jag läst boken "Avkragad" om före detta biskopen Thomas Petersson. Det är berörande läsning. Man undrar hur det står till med arbetsmiljön i Svenska kyrkan. 

Kyrkans tidning hade en mycket bra artikel här. I samma tidning fanns en intressant ledare om det hela - här

Vidare kan det vara intressant att läsa vad en kyrkorådsledamot tyckte i frågan - här

Jag finner hela historien beklaglig. Här kan man hålla på och diskutera i smågrupper i det oändliga. Det är minerad mark. Det är mycket komplicerat. Men jag anser i alla fall, att han borde kunna få lov att arbeta som präst igen. 

För mig finns paralleller med barnmorskor som vägrar göra abort. Varför skall de anses vara helt olämpliga som barnmorskor? Är det barnmorskors primära uppgift att utföra aborter? Kan de inte utföra andra viktiga uppgifter? Måste de få sparken om de vägrar utföra aborter? Galen logik, om någon frågar mig.

Och åter igen hamnar vi i det intellektuella träsket om rätt och fel. Folk har så lätt för att sätta sig på höga hästar och agera domstol utan att vara insatta i vad som egentligen har hänt. Det behövs inte mycket för att ett drev skall sättas i gång. Personer i ledande ställning kan vara odugliga i kunskaper om arbetsrätt. Personal kan bli regelvidrigt uppsagda på felaktiga grunder. Det kan vara så, att anledning till uppsägning saknas och uppsägning skulle inte ens vara rätt åtgärd om fel verkligen hade begåtts.

Inga kommentarer: