måndag 22 april 2024

Smärtsam läsning


 
Se, hör och läs - här. Det är en väldigt drabbande bok. De där sista sidorna är nästan mera än vad jag klarar av. 

Hur ända in i helvete - rent ut sagt - kunde det gå så långt? Vanliga människor följde i flock och blev som asgamar, hyenor och schakaler. Drevet blev ett helvete.

Jag kan delvis relatera till det. Jag var för flera år sedan nu med om något som blev ett trauma för mig. En period tänkte jag ta livet av mig. Jag funderade på att hoppa ner från en hög bro eller kasta mig framför ett framrusande tåg. 

Det finns flera andra människor (inom offentlig sektor) som har upplevt något liknande. Man undrar: vad visste ledningen? Vad gjorde ledningen? Vad visste Kommunhälsan? Vad gjorde Kommunhälsan? Vad visste (senare) HR? Vad gjorde HR? Varför hände ingenting vettigt innan allting gick för långt? Varför var det så tyst? Varför dessa dubbla och otydliga budskap? Varför försökte man inte komma fram till en bra lösning? Hur kunde man låta det sluta i en tragedi?

Inga kommentarer: