tisdag 20 november 2018

Citat ur "Trots allt", del 5

Författaren Åsa Larsson mötte Tomas Andersson Wij för att prata om skuld, skam med mera. Ur nr 2004:6 kommer följande citat.

"Till kyrkan har det alltid sökt sig svaga människor, men också människor som vill ha makt över svaga människor."

"Skammen är ingen sund drivkraft för att närma sig korset. Idag är det mycket mer skulden som drar mig till korset, skulden över min delaktighet i världens orättvisor."

"Skammen kan man komma till rätta med i psykoanalys, men inte skulden. Att ignorera skulden är ett självbedrägeri."

"(...) upplevde att Gud drog i mig. Jag blev kallad, helt enkelt."

"(...) jag tror på den där friheten och på att föra en diskussion om dessa svåra frågor, jag tror på att våga mötas och leva i den diskussionen."

"Tvivlet är inget jag koketterar med. Det är en sorg och en saknad att inte kunna vara... ständigt trygg i min tro, det hade ju varit fint."

Inga kommentarer: