onsdag 21 november 2018

Citat ur "Trots allt", del 6

Ylva Eggehorn mötte Göran Rosenberg för att prata om plikt, profit med mera. Ur ett nummer från 2004 kommer följande citat.

"Numera talar vi om 'oberoende' som ett högsta värde. (...) Egentligen är vi från början av våra liv och hela tiden beroende av andra för att kunna existera som individer."

"Människa är något man blir - i beroende av och i samspel med andra."

"(...) New Age-tänkandet (...) är en individualism som blir extrem. Och grym i vissa tillämpningar: människor som lider har alltså sig själva att skylla. Så enkelt är det inte.
- Jag blir misstänksam när någon fattar mikrofonen eller pennan och säger: så här är det."

"Konstnären är ju en människa som är extremt sensibel för människans belägenhet. Långt innan kriser och konflikter eller för den delen möjligheter uppstår på ett tydligt sätt, brukar konstnärer kunna gestalta dem - de för-fattar framtiden."

"Jag är rädd för att vi kommer att få se en stark segregering växa fram (...) Ett samhälle med subkulturer isolerade från varandra (...) tro mig, vi kommer att få se fler Knutby."

"Allt jag skriver om handlar om att jag vill reda ut något för mig själv. (...) Jag skriver för att tänka."

Inga kommentarer: