tisdag 13 november 2018

Hur länge?

Hur länge skall man låta bli att förlåta? Jag vet, att det finns personer som är beredda att aldrig förlåta vissa saker under resten av livet. Är det rimligt? I min värld är det absurt. 

Jag har träffat flera grovt kriminella som aldrig har gjort mig något ont. Jag behandlade dem som vilka andra människor som helst. Vilka hemskheter de hade gjort sig skyldiga till brydde jag mig inte om.  

Det sägs, att förre påven Johannes Paulus II i ett fängelse besökte den person som hade försökt mörda honom. Påven ville försöka förstå brottslingens motiv. När påven hade lyssnat färdigt på mannens berättelse, så lär påven ha sagt något med innebörden "Under andra omständigheter kunde det ha varit ombytta roller - och då hade jag kanske gjort likadant". 

Det kallar jag storsint och vidsynt. 

Å andra sidan finns det då alltså personer som vägrar ta emot en utsträckt hand till förlåtelse och försoning, som vägrar gräva ned stridsyxan, som vägrar röka fredspipa, som vägrar ha kontakt med en före detta vän. 

Det kallar jag småsint och trångsynt.

Inga kommentarer: