torsdag 30 januari 2020

Dagens citat

"En del av det allra bästa kreativa arbetet utför man sådana dagar när man är övertygad om att allt man gör är skräp." (s. 39)

"Konst föds ur uppmärksamhet. Dess barnmorska är detaljen." (s. 52)

"Det krävs ofta en annan konstnär för att upptäcka det konstnärliga embryo som försöker gro." (s. 115)

"Konst går ut på att gripa tillfället i flykten." (s. 167)

"Vi är ett instrument snarare än skapare av vårt verk." (s. 179)

"När vi vältrar oss bland de stora frågetecknen hittar vi inte de små svaren." (s. 213)

"Att vara konstnär under en lång tid kräver mer entusiasm än disciplin." (s. 224)

"Har jag en dikt att skriva, då måste jag skriva den, antingen den säljer eller ej.
   Jag måste skapa det som vill bli skapat." (s. 258)

"Kreativiteten är sin egen belöning." (s. 259)

"Kreativiteten är syre för själen. Stänger vi [vi konstnärer - min anm.] av kreativiteten blir vi rasande. Vi reagerar som om vi höll på att kvävas." (s. 261)

"Vår kreativitet är en gåva av Gud. När vi använder den är det vår gåva till Gud." (s. 262)

"En idé måste jäsa." (s. 278)

(Ur Julia Camerons bok "Lev kreativt : hur du utvecklar ditt skapande jag i tolv steg". - Mima, 2019.)

Inga kommentarer: