fredag 17 januari 2020

Mötesleda

Man måste som ordförande för ett möte leda mötet med fast hand. I dag var jag på ett möte där det inte fungerade. Jag drabbades av leda. 

En av mötesdeltagarna pladdrade på om allt och ingenting. Det var mycket som inte hörde till saken. Om jag hade varit ordförande, så hade jag slagit näven (eller klubban) i bordet och krävt att h*n måste fatta sig kort. Möten är inte nöjen. Möten skall hållas korta och koncisa. Upprepningar och utsvävningar skall vara bannlysta.

Jag försökte på olika subtila sätt (kolla min mobiltelefon och min filofax, gäspa och plocka lite förstrött) få pratkvarnen att sluta med sitt pladder, men de fina signalerna gick inte fram. 

Varför dra i långbänk och inte hålla sig till ämnet - när man kan fatta sig kort och ändå tillräckligt uttömmande?

Inga kommentarer: