måndag 19 februari 2018

Dagens citat

"För att få någonting i ditt liv, tänk dig att du redan har det." (s. 24)

"Min perfekta kvinna i många gestalter är inte varmare än isen i frysen. Hon är kommunikation utan engagemang; hon är sexualitet utan kärlek; hon är vänskap utan förpliktelse. 
  Hon kan varken såra eller bli sårad, men hon kan inte heller älska eller bli älskad. Hon förmår inte skapa intimitet. Och intimitet - är det kanske lika viktigt för mig som friheten själv?" (s. 155)

"Massor av spänning, nya platser, nya kvinnor. Men det var urtråkigt bara att tänka på det. Jag har gjort det förut, tänkte jag, och jag vet hur det är och att det bara är ytligt alltsammans - det hjälper mig ingenstans och förändrar mig inte och betyder ingenting för mig. Det är spänning utan mening." (s. 210)

(Ur Richard Bachs bok "Bron mellan då och sedan : en berättelse om kärlek", Månpocket 1987)

Inga kommentarer: