fredag 22 december 2023

Sveriges bästa frågesport


 
Det är lika bra att erkänna med en gång: jag gillar "Alla mot alla" väldigt mycket. Det är en fantastisk programidé. Ingen kunskap är värdelös. Det kan dyka upp frågor om precis vad som helst. Fantasin har inga gränser. 

Ibland blir jag chockad över vilka kunskapsluckor det kan finnas. Jag kan också bli väldigt imponerad över vilka kunskaper en del har. 

Men titeln är inte korrekt. Det är inte så att alla möter alla. Det skulle kanske bli alltför tungrott ifall så skulle vara fallet.

Intressant är också, att se hur man kan ändra uppfattning om de tävlande. Förr kunde jag ha tävlingsparet Olof Lundh och Ebba Kleberg von Sydow som favoriter. Det har jag inte nu - eftersom Olof Lundh har "tappat det". Han kan vara direkt otrevlig i programmet och "spåra ur" fullständigt när han misslyckas.

Förr hade jag svårt för tävlingsparen Erik Haag och Lotta Lundgren, Josefin Johansson och Jesper Rönndahl samt Annika Lantz och Johar Bendjelloul. Så är det inte nu. Jag hade gärna sett en final mellan å ena sidan Haag och Lundgren och å andra sidan Johansson och Rönndahl. I så fall hade jag hejat på Haag och Lundgren. Det var otänkbart för något år sedan. Då stod jag knappt ut med dem.

Man kan ändra sig - och bra är det.

Inga kommentarer: